تا 20% تخفیف در لوازم تحریر

قهوه اسپرسو چیست؟ | 11 نوع قهوه بر پایه اسپرسو را می شناسید؟

نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو قهوه‌هایی هستند که سه ماده مشترک دارند: اسپرسو، شیر بخارداده شده و فوم شیر. تفاوت بین این دم‌نوش‌ها، نسبت موادی است که به هر نوشیدنی اختصاص می‌یابد. حتی اگر این نوشیدنی ها سه ماده مشترک را به اشتراک بگذارند، طعم و مزه نوشیدنی متفاوت خواهد بود. شما همچنین می توانید قهوه خود را سفارشی کنید و موادی مانند شکلات آسیاب شده روی کاپوچینو اضافه کنید. برخی از قهوه ها می توانند با اسپرسوهای دوتایی یا حتی سه گانه قوی تر شوند. بنابراین، وقتی به کافی‌شاپ می‌روید و «کوچک، متوسط ​​یا بزرگ» را می‌بینید، حتما بررسی کنید که چه تعداد شات اسپرسو در نوشیدنی‌تان می‌رود. در اینجا انواع مختلف قهوه و نسبت هر یک از مواد تشکیل دهنده آن آورده شده است.
قهوه اسپرسو چیست؟ | 11 نوع قهوه بر پایه اسپرسو را می شناسید؟

نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو چیست؟

نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو قهوه‌هایی هستند که سه ماده مشترک دارند: اسپرسو، شیر بخارداده شده و فوم شیر. تفاوت بین این دم‌نوش‌ها، نسبت موادی است که به هر نوشیدنی اختصاص می‌یابد.

حتی اگر این نوشیدنی ها سه ماده مشترک را به اشتراک بگذارند، طعم و مزه نوشیدنی متفاوت خواهد بود. شما همچنین می توانید قهوه خود را سفارشی کنید و موادی مانند شکلات آسیاب شده روی کاپوچینو اضافه کنید. برخی از قهوه ها می توانند با اسپرسوهای دوتایی یا حتی سه گانه قوی تر شوند. بنابراین، وقتی به کافی‌شاپ می‌روید و «کوچک، متوسط ​​یا بزرگ» را می‌بینید، حتما بررسی کنید که چه تعداد شات اسپرسو در نوشیدنی‌تان می‌رود.

در اینجا انواع مختلف قهوه و نسبت هر یک از مواد تشکیل دهنده آن آورده شده است.

 

اسپرسو چیست؟

اسپرسو یک روش قهوه‌سازی است که ریشه در ایتالیا دارد. برای تهیه اسپرسو به مقدار کمی آب تقریباً در حال جوش نیاز دارید که تحت فشار از طریق دانه های آسیاب شده قهوه وارد شود. می توانید یک اسپرسوی تهیه شده با انواع دانه های قهوه تهیه کنید. چیزی که اسپرسو را متمایز می کند این واقعیت است که قوام غلیظ تری دارد و روی آن کرم فومی دارد. اسپرسو به دلیل فرآیند دم کردن تحت فشار، غلظت بیشتری دارد.

در طول سال ها، اسپرسو پایه ای برای انواع قهوه مانند لاته، کاپوچینو، ماکیاتو، موکا یا فلت وایت شد. محتوای واقعی کافئین هر نوشیدنی قهوه بر اساس اندازه، منشاء دانه و روش برشته کردن متفاوت است. اگرچه اسپرسو نسبت به اکثر نوشیدنی های قهوه دارای کافئین بسیار بیشتری در واحد حجم است، به یاد داشته باشید که یک وعده کوچک اسپرسو نسبت به یک فنجان قهوه معمولی دارای کافئین کمتری است.

برای تهیه اسپرسو به دستگاه اسپرسوساز نیاز دارید. اعتقاد بر این است که آنجلو موریوندو، اهل تورین، اولین دستگاه اسپرسوساز را در سال 1884 ایجاد کرد . امروزه تقریباً در هر جایی می توانید یک اسپرسو تهیه کنید. حتی می توانید دستگاه های اسپرسوساز مقرون به صرفه را در خانه خود تهیه کنید.

برای تهیه اسپرسو فقط به یک شات اسپرسو در یک فنجان نیاز دارید. این همه چیز است، چیز دیگری اضافه نشده است.

طول یک شات اسپرسو می تواند ریسترتو (کاهش یافته)، نرمال یا استاندارد (عادی) یا لانگو (طولانی) باشد. نسبت ها متفاوت خواهد بود و حجم کرم نیز بسته به اندازه های مورد استفاده متفاوت خواهد بود. برای مثال، ریسترتو معمولاً نصف حجم نرمال است و لانگو دو برابر حجم نرمال است.

 

مطلب خواندنی : 5 دلیل برای اینکه ضد آفتاب در تابستان ضروری است

 

دوپیو چیست؟

Doppio یک اسپرسو دوتایی در یک فنجان است. هیچ ماده دیگری به آن اضافه نمی شود. برای ایجاد یک اسپرسو دوتایی تنها چیزی که نیاز دارید دو شات اسپرسو است.

 

آمریکانو چیست؟

یک آمریکانو فقط آب داغی است که یک شات اسپرسو دارد. برای تهیه یک آمریکانو ابتدا باید آب داغ را بریزید. دو سوم فنجان را با آب داغ پر کنید و یک فنجان اسپرسو را روی آب داغ اضافه کنید.

 

کاپوچینو چیست؟

یک کاپوچینو با ریختن یک شات اسپرسو در یک فنجان، سپس روی آن را با شیر بخار داده شده و فوم به نسبت مساوی درست می‌کند. شما باید شکلات آسیاب شده را روی فوم بپاشید، اگرچه من به طور خاص از همه باریستاها می خواهم که این مرحله را برای من حذف کنند.

دلیل اینکه من عاشق کاپوچینو هستم، طعم لذیذ و خامه‌ای آنهاست. من فوم شیر را نیز دوست دارم، زیرا وقتی اسپرسو از آن عبور می کند، طعم ملایم تری ایجاد می کند.

نکته: در ایتالیا، کاپوچینو یک نوشیدنی صبحانه است که نباید بعد از ساعت 12 ظهر  آن را سفارش داد. اگر چه نگران نباشید، اگر در هر زمانی از روز آن را سفارش دهید، همچنان دم نوش خود را دریافت خواهید کرد.

برای تهیه کاپوچینو، یک شات اسپرسو را در یک فنجان استخراج کنید. شیر بخار داده شده و 3 سانتی متر فوم شیر را اضافه کنید. روی آن شکلات یا دارچین بپاشید.

 

لاته چیست؟

لاته نسبتاً شبیه کاپوچینو است، اگرچه نسبت اسپرسو، شیر بخار پز و کف شیر متفاوت است. یک لاته را باید در لیوان سرو کرد، اگرچه در حال حاضر بیشتر دیده می شود که آن را به عنوان یک ماگ قهوه معمولی می بینیم.

برای ایجاد لاته عالی یک شات اسپرسو، سپس شیر بخار داد شده را روی آن بریزید. لاته باید دارای حداقل مقدار کف شیر باشد که برای ایجاد “لاته آرت” استفاده می شود.

لاته کلمه ایتالیایی شیر است و در ایتالیا این نوشیدنی به معنی قهوه شیر است. با این حال، لاته خیلی بیشتر از قهوه با شیر روی آن است. شیر بخار داده شده جذابیت ستاره ای در لاته است که روی آن فقط کمی فوم وجود دارد. بسیاری از کافی‌شاپ‌های دنیا باریستاهای خود را آموزش می‌دهند تا برخی از باورنکردنی‌ترین لاته‌آرت‌هایی را که می‌توانید تصور کنید خلق کنند. 

 

موکا چیست؟

موکا تلاقی بین کاپوچینو و شکلات داغ است. شما می توانید یک موکا را به شکل فوق العاده ساده پیدا کنید که یک شات اسپرسو با شکلات داغ است. اما موکای پیچیده‌تر دارای یک شات اسپرسو، قسمت کوچکی از شکلات داغ (یا شربت شکلات داغ)، با شیر بخار داده شده و فوم شیر است.

ایده پشت موکا این است که یک نوشیدنی فوق العاده عجیب و غریب بخورید. هات چاکلت باید ابریشمی و صاف باشد و با شیرینی شیر و تلخی اسپرسو ترکیب شود، شما عالی ترین و مقوی ترین نوشیدنی را دارید.

اما موکا به عنوان یک نام می تواند کمی گیج کننده باشد. قهوه موکا با دانه های قهوه موکا یکی نیست. موکا از محلی به نام موکا در یمن می آید. نکته خنده دار این است که دانه های موکا به داشتن مقداری شکلات معروف هستند.

در هر صورت، موکا را می توان با پودر یا شربت شکلات خوشمزه درست کرد یا می تواند به یک موکای سفید زیبا تبدیل شود که به جای آن با شکلات سفید درست می شود.

برای تهیه موکای عالی، یک شات اسپرسو را در یک فنجان استخراج کنید. یک قاشق پودر شکلات را به اسپرسو اضافه کنید و مخلوط کنید. روی آن را با شیر بخار داده شده و حدود 3 سانتی متر فوم شیر پر کنید. در صورت تمایل می توانید روی آن پودر شکلات بپاشید.

 

کورتادو چیست؟

اولین باری که در منوی کافی شاپ با “کورتادو” روبرو شدم، بسیار گیج شدم. من در تفاوت بین لاته و کاپوچینو به خوبی آشنا بودم، اما کورتادو؟ چه چیزی ممکن است باشد؟

دلیل اینکه من گیج شدم؟ خب کورتادو یک کلمه ایتالیایی نیست بلکه اسپانیایی است! کورتادو یک نوشیدنی است که با یک فنجان اسپرسو مخلوط شده با مقدار تقریباً مساوی شیر بخار پز تهیه می شود.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که کورتادو دارای شیر بخار پز است و مانند بسیاری از قهوه های ایتالیایی به هیچ وجه کف کرده یا بافت ندارد.

کورتادو را در بسیاری از نقاط اسپانیا، پرتغال و کوبا خواهید یافت. و اگر کسی بپرسد، کورتادو فعل ماضی فعل اسپانیایی “cortar” است که به معنای بریدن است. در این زمینه کورتادو به معنای رقیق کردن (بریدن نوشیدنی با چیزی) به کار می رود. این به این دلیل است که شیر اسیدیته قهوه را کاهش می دهد.

 

وایت فلت چیست؟

یک وایت فلت تقریباً شبیه کورتادو درست می شود، فقط با مقدار بیشتری شیر بخار داده شده در بالا. برای ایجاد دوباره فلت وایت، کافی است یک اسپرسو را در یک فنجان بریزید و شیر بخار پز را روی آن اضافه کنید. بدون کف شیر، بدون تاپینگ. وایت فلت در استرالیا و نیوزلند محبوب هستند، بنابراین انتظار داشته باشید که در طول سفر خود به خارج از کشور، آنها را در منو ببینید.

این خوب، آسان و خوشمزه است.

 

ماکیاتو چیست؟

ماکیاتو اساساً یک اسپرسو است که ریزترین فوم شیر روی آن قرار دارد. ماکیاتو در ایتالیایی به معنای لکه دار یا خالدار است و این دقیقاً همان کاری است که ما در اینجا با اسپرسو انجام می دهیم: آن را با کمی کف شیر لکه دار می کنیم. ماکیاتو در ایتالیایی به معنای لکه دار یا خالدار است و این دقیقاً همان کاری است که ما در اینجا با اسپرسو انجام می دهیم: آن را با کمی فوم شیر لکه دار می کنیم.

اصل نام واقعاً جالب است. این از باریستاهایی است که باید تفاوت بین یک اسپرسو و یک اسپرسو با کمی شیر را به پیشخدمت ها نشان دهند. بنابراین دومی به ویژه مشخص شد که تبدیل به ماکیاتو شد.

می توانید یک ماکیاتو که یک اسپرسو تکی با یک قاشق فوم شیر است یا یک ماکیاتوی دوتایی که یک دوپیو (اسپرسو دوتایی) با یک قاشق کف شیر است درخواست کنید. فقط توجه داشته باشید که باریستاهای مختلف روش خاص خود را برای انجام ماکیاتو خواهند داشت. برخی را خواهید یافت که یک قاشق شیر بخار داده شده و یک قاشق کف شیر اضافه می کنند. همه چیز به آموزش و ترجیحات فردی بستگی دارد.

 

 کُن پانا (Con Panna) چیست؟

کان پانا روشی قدیمی تر از لاته یا کاپوچینو برای نوشیدن قهوه است. این نوشیدنی هنوز هم بسیار محبوب است و مطمئنا از آن لذت خواهید برد.

برای ساخت Con Panna مورد علاقه خود، یک شات اسپرسو را در یک فنجان استخراج کنید، سپس خامه فرم گرفته را روی آن اضافه کنید.

 

آفوگاتو چیست؟

آفوگاتو یک قهوه دسر است که در فصل تابستان بهتر است سرو شود. معمولا بعد از شام به صورت ترکیبی از اسپرسو و بستنی سفارش داده می شود. برای تهیه آفوگاتو، یک پیمانه بستنی (وانیلی) را در لیوان لیوانی بریزید و یک اسپرسو یک یا دوتایی روی بستنی بریزید.

آفوگاتو به ایتالیایی به معنای غرق شدگی است. ایده این است که یک پیمانه بستنی وانیلی را با یک شات اسپرسو غرق کنید.

در ایتالیا، آفوگاتو مطمئناً یک دسر است، اگرچه رستوران ها و کافی شاپ هایی را در خارج از ایتالیا خواهید یافت که آن را به عنوان یک نوشیدنی دسته بندی می کنند. در برخی مکان‌ها از انواع طعم‌های بستنی نیز استفاده می‌شود، اگرچه روش اصلی تهیه آن با بستنی وانیلی است.

آفوگاتو باید قبل از آب شدن همه چیز با قاشق میل شود.

 

دیدگاه‌های نوشته

دسته‌های محصولات

محصولات